O minciună în Falsch

CAPITANUL-CIORAN-LEGIONAR

Cioran legionar. O minciună în falsch, cum ar spune Marele Ciuruit, de la „compostarea” căruia s-au împlinit ieri 24 de ani. Am spus-o si o repet, ce-si face românul cu mânuta lui, tot lucru manual se cheamă. Care să fie problema? Păi imaginea de mai sus, care îl reprezintă pe Cioran, sau mă rog, o persoană semănând izbitor cu acesta, alături de Căpitan. În primul rând să clarificăm. A fost sau n-a fost legionar Cioran? N-a fost! O afirmă si wikipedia, citez:

„Desi nu a fost niciodată membru al Miscării legionare, în perioada interbelică simpatizează cu ideile acesteia, fără a fi de acord cu metodele ei violente.”

Este interesant de citit la discutii, modul terorist în care anonimi, animati de interese obscure, au încercat să introducă în text afirmatia că ar fi fost legionar. Dar întrebarea persistă. A fost sau n-a fost? Si pe ce ne bazăm? Dacă e să ne luăm după dosarul de Securitate recent publicat, se pare că da, citez:

Numitul Cioran Emil, legionar fugit în străinătate (Notă a Directiunii Generale a Securitătii Statului, 1951);

Emil Cioran este conducătorul legionarilor din Franta (Nota informatorului Sîrbu Ioan, 1956);

Fugarul Cioran Emil cunoscut ca conducător al centrului legionar din Franta si scriitor legionar (Notă MAI, 1960;)

A fost sef militant al Gărzii de Fier din Sibiu, colaborator al lui Horia Sima. Este cunoscut ca unul din doctrinarii Gărzii de Fier (Fisă din 1960);

Fugarul legionar Cioran Emil […] cunoscut că este unul dintre conducătorii de bază ai legionarilor fugiti în străinătate (Notă din 1961);

Cioran Emil a fost unul dintre conducătorii legionari din tară, iar în prezent este conducător a legionarilor din Franta, fiind cunoscut că desfăsoară activitate informativă împotriva RPR (Plan de Măsuri asupra lui Cioran Aurel, 1961).

Pentru cine cunoaste biografia scriitorului este clar că toate aceste afirmatii sunt falsuri grosolane, care să justifice activitatea băietilor cu ochi albastri, care au încetat cu urmărirea „operativă” de abia la 5 luni de la asa-zisa revolutie, care până la urmă tot lovitură de stat a iesit, desi au murit cu entuziasm vreo mie si ceva de români. Oficial dezmembrată în decembrie 1989, Securitatea a continuat să opereze mult după aceea, prin grija deosebită a tov. Iliescu, Brucan, Roman & Co., pentru că, nu-i asa tovarăsi? Lupta de clasă nu se stinge, ci se ascute! Chiar atunci, Pta Universitătii colcăia de legionari, veniti să se adăpeze (sic!). Pe 5 mai 1990, documentul strict secret nr. a-6/005553/15, emis de U.M. X-609, propune încetarea acţiunii informative de influenţă „ENE”.

„ENE este în vârstă de 79 de ani, de naţionalitate română şi cetăţenie franceză, profesor de filosofie şi scriitor, domiciliat în Paris. (…)Având în vedere că, în prezent, ENE nu mai prezintă interes operativ pe linia unităţii noastre, PROPUNEM: să se aprobe scoaterea sa din preocupare şi clasarea dosarului 5553 la U.M. L115.”

Deci iată, încă un motiv de îndoială. Trebuie spus că Dna Marta Petreu, spre lauda domniei sale, a demontat toate acestea în lucrarea Un trecut deocheat sau „Schimbarea la fata a Romaniei“, Biblioteca Apostrof, Colectia „Ianus“, Cluj, 1999, 440 p, f.p. Dl. Sorin Alexandrescu, comentând cartea, în Observator Cultural nr.25, august 2000, precizează, băgând câteva sopârle, citez:

„Hai să zicem că Cioran nu a fost cu totul antisemit, desi a fost într-o mare măsură. Putem invoca însă acest argument pentru a trage concluzia că, din această cauză, Cioran nu ar fi fost legionar? Ce inseamnă de fapt a fi fost legionar? A fi fost înscris, ori activ în miscare? Cioran nu a fost. A fi scris în sprijinul Legiunii? Cioran a scris. Întrebarea următoare este, atunci, cât cântaresc textele scrise de el pentru a-l considera legionar.”

Cioran însusi s-a dezis de legionari ulterior, pentru a-si salva eventual opera. Într-un mediu parizian de stânga, cu un partid comunist stalinist încă puternic, cu o presă de stânga sub control evreiesc, ar fi fost desfiintat imediat, asa că a preferat să se retragă în bârlog, după ce a dat cîteva declaratii controversate despre miscare si Căpitan, citez:

„Codreanu, era un slav autentic, mai mult tipul unui hatman ucrainean. Ucigaşii gardişti erau în majoritatea lor macedoneni dezrădăcinaţi; de fapt, prin ei se exprima mahalaua României.” (Cioran într-un interviu acordat lui F. Bondy, publicat în anii ’70)

Punct si de la capăt! Deci n-a fost. Si atunci, de unde până unde această imagine? Ispitit de curiozitate, am făcut câteva mici investigatii. Să precizăm că imaginea apare pentru prima dată într-un interviu al prof. Claudio Mutti, interviu realizat de Marco Grancagnolo, în 16.10.2006, publicat în româneste de un anume domn Remus Tănasă. Nu stiu cine e acest domn si nici nu mă interesează. Fac însă remarca că există un dicton latin, scripta manent, ca atare, orice informatie trebuie verificată de trei ori înainte de a apăsa pe ENTER. Cu atât mai mult cu cât priveste istoria noastră. Buuun! Dl. Claudio Mutti este profesor universitar, s-a ocupat putin de istoria miscării legionare, are un site relativ interesant pe care publică lucrări tratând cu precădere miscările de dreapta din Europa – toate bune si frumoase. Numai că în privinta lui Emil Cioran a dat-o în bară, citez din interviul domniei sale:

„După cel de-al doilea conflict mondial, Cioran a încercat să minimalizeze implicarea sa în cadrul Gărzii de Fier si asta din motive lesne de înteles. În realitate adeziunea lui Cioran la Miscarea Legionară depaseste cu mult ceea ce Cioran vrea să ne facă sa credem. O dovedeste, spre exemplu, această poză care îl înfătisează alături de Codreanu, îmbracat în uniforma tipică a Gărzii de Fier.”

Asa să fie oare? Se spune că o fotografie valorează cât 1000 de cuvinte. Perfect adevărat, cu conditia să nu fie trucată. Si acum câteva cuvinte despre imagine. Este relativ mică, 285x333px, culoare sepia nenaturală, nu este acel sepia obtinut prin virare chimică, este sepia made în photoshop. Individul din dreapta seamănă izbitor cu Cioran, în special datorită ochilor, dar tunsoarea nu corespunde cu cea a lui Cioran din epocă. Alte argumente însă au ceva mai multă greutate. Cioran era pe atunci un pîrlit de profesor în provincie, chiar dacă se făcuse oarecum cunoscut în cercurile intelectuale ale miscării prin publicarea cărtii Schimbarea la fată a României, pe care i-o si trimisese însotită de o dedicatie lui Codreanu. Căpitanul la rândul său i-a răspuns, cu politetea de circumstantă. Era si normal. Căpitanul era seful unuia din cele mai puternice partide din epocă, era parlamentar ales, conform obiceiului pământului, este de la sine înteles că primea zilnic astfel de dedicatii. Dar Cioran nu avea ce căuta alături de Căpitan. În toate imaginile din epocă, cei ce-l înconjoară sunt Comandanti ai Bunei Vestiri, nici unul din cei ce-i stau alături nu sunt simpli legionari, ci oameni cu greutate în legiune. În consecintă, imaginea e un fals. Trebuie spus că nu falsul mă impresionează, pentru că dacă vreau îl pot pune pe Căpitan alături de Madonna, si la rezolutie mare, nu o poză cât timbrul – ci metodica prin care această imagine a fost introdusă în circuit. Plasată dlui prof. Mutti, acesta a introdus-o în circulatie fără să verifice sursa, inadmisibil pentru un istoric de talia dânsului, conferindu-i o anume autenticitate. Cioran n-a fost legionar, n-a îmbracat uniforma legionară, n-a parcurs niciodată treptele initierii legionare, Frătiile de Cruce, stagiul obligatoriu, etc…, pentru că nici n-avea cum să le parcurgă. La scurtă vreme după plecarea lui în Franta s-a declansat prigoana, iar înainte de aceasta, nu se cunoaste să fi participat cumva la miscare. Dl. prof. Mutti s-a lăsat păcălit de o imagine falsificată grosolan. Voi încerca să iau legătura cu dânsul pentru a lămuri lucrurile. Se pare că imaginea a fost pusă în circulatie de către o „cârtită” infiltrată în grupul de legionari din Spania, din anturajul lui Horia Sima. Nu numai atât, dar diversi indivizi au re-publicat această imagine, făcând un imens deserviciu adevărului istoric si marelui filozof. Nu m-as sinchisi prea mult de astfel de indivizi, precum un anume Voicu Hetel, actor la Teatrul Ion Creangă, care scrie pe situl propriu, împreună cu sotia, „psihoterapeut, director de psihodramă, trainer prin metode psihodramatice si de actiune”(sic!), care „cochetează” cu istoria, ca să zic asa, dar si pe blogul unui anume Rahoveanu – sunt indivizi obscuri si inconstienti care nu pot pricepe că istoria nu e un obiect de joacă. Problema e că aceeasi imagine apare pe situl miscarea.net făcând totodată un imens deserviciu credibilitătii miscării legionare. Mai mult, apare si pe situl dlui Victor Roncea, fapt extrem de regretabil. Dl. Roncea, prieten cu prof. Buzatu si cu acad. Florin Constantiniu, doi eminenti istorici, a publicat pe blogul domniei sale documente inedite din arhiva Căpitanului, ca atare, este de presupus că stie foarte bine ce înseamnă greutatea cuvântului scris si valoarea unei imagini. Faptul că a publicat această imagine pe blogul propriu, având indirect girul a doi mari istorici, nu a făcut decât un imens deserviciu memoriei marelui filozof. Eu mi-am făcut datoria să semnalez falsul. Voi discuta si cu prof. Mutti, pentru a lămuri si sursa acestei imagini. Sper ca cineva să le semnaleze respectivilor greseala, pentru ca această mizerie (ce bordel spun extrem de plastic francezii) să dispară cât mai curând de pe net.

PS. Multumesc pe această cale dlui Victor Roncea pentru lămurirea situatiei. Vezi la comentarii, când si cum a fost realizată imaginea, dar si cine este în realitate pesonajul despre care se afirmă că ar fi Emil Cioran. Este vorba despre Nicolae Constantinescu, unul din cei trei Nicadori. Mi se părea mie extrem de cunoscută figura, dar din păcate, nu am făcut legătura.

Etichete:

2 Răspunsuri to “O minciună în Falsch”

  1. Roncea.ro Says:

    Am gasit pe internet o explicatie foarte buna despre aceasta fotografie. Inainte de a o transmite imi premit sa-mi exprim rezervele totale fata de citatul atribuit lui Cioran din interviul cu Bondy. Mai mult ca sigur a fost inserat acolo. Un om care a scris http://www.hamangia.ro/cioran-profilul-capitanului-codreanu.html nu putea sa faca o asemenea afirmatie. Si acum, va citez explicatia:

    „Mulţi cred că Emil Cioran a fost membru al Mişcării Legionare. Iar unul dintre argumentele lor este o poză ce o găseşti peste tot, în care Corneliu Zelea Codreanu stă pe un scaun, flancat de 2 legionari aflaţi în picioare, iar cel din dreapta pozei(stânga Căpitanului) se spune că ar fi Emil Cioran. Toţi din această poză sunt îmbrăcaţi în cămaşă verde cu centură şi diagonală. Degeaba am tot spus noi de-a lungul timpului că poza nu reflectă realitatea, că în ea nu este Cioran ci Nicolae Constantinescu – unul dintre Nicadori, căci Cioran nu a fost niciodată legionar şi cu atât mai puţin nu putea îmbrăca uniforma legionară şi să mai aibă şi grade pe gulerul de la cămaşă…nici bătrânii legionari şi cu atât mai puţin cei tineri care simpatizau fenomenul legionar, nu ne-au crezut argumentele. Pentru ei suna frumos că un filozof celebru ar fi fost membru al ML. Nici măcar argumentele noastre că ar fi total neproductiv ca să te lauzi cu Cioran, un filozof al nihilismului, un adept al sinuciderii şi un om care, odată cu stabilirea în Franţa, începând cu anul 1940, a scris numai în limba franceză, repudiind limba română. A fost sincer numai în perioada tinereţii, până la vârsta de 30 de ani, după care, speriat de conjuncturile politice internaţionale şi de „triumful” comunismul pe jumătate de glob s-a spurcat sufleteşte, ca orice român „imparţial” şi şi-a renegat propria tinereţe şi limbă. Nici asemenea argumente nu au folosit. Dar am găsit poza originală şi acum am reprodus-o. Eu cuprinde un grup mai mare, de 6 legionari, 2 stau jos şi 4 sunt în picioare. Din poză a fost selectat de către alţii numai grupul de 3 persoane, din jumătatea din stânga a pozei şi s-a spus că îl arată şi pe Cioran (vezi mai sus). În realitate cei 6 legionari sunt, de la stânga la dreapta: jos, Corneliu Zelea Codreanu şi Preot Ion Dumitrescu Borşa; în picioare, tot de la stânga: Victor Silaghi, Nicolae Constantinescu(şi nu Emil Cioran), Ion Caranica şi Doru Belimace. Deci în poză se află, după Silaghi, cei trei Nicadori. Poza fiind mai clară se recunosc uşor feţele lor, ale Nicadorilor şi inclusiv gradele legionare pe care le poartă. Poza a fost făcută în anul 1933. De la acea vreme, şi până la nivelul anului 1936, au funcţionat alte grade legionare decât cele valabile începând cu 1937. Lucrul acesta – primele tipuri de grade legionare – se poate afla din prima ediţie a Cărticicii Şefului de Cuib -1933, şi anume:
    1. Şef de Cuib – poartă o stea galbenă în 5 colţuri pe fiecare guler al cămăşii verzi.
    2. Şef de Secţie(grad desfiinţat ulterior) – poartă 2 stele.
    3. Şef de grup legionar(grad desfiinţat ulterior) – poartă pe fiecare guler 3 stele galbene în 5 colţuri.
    4. Comandant de grupuri legionare(grad desfiinţat ulterior) – poartă pe fiecare guler o linie orizontală de 5 mm lăţime, ţesută din fir galben, iar deasupra ei o stea.
    5. Comandantul de Corp legionar (grad desfiinţat ulterior) – poartă pe fiecare guler o linie orizontală de 5 mm lăţime, ţesută din fir galben, iar deasupra ei 2 stele.
    6. Comandant Legionar„ajutor” – poartă în dreptul inimii un V din fir de aur.
    7. Comandantul legionar – poartă în dreptul inimii un V din fir de aur iar sub el o sta în 5 colţuri.
    După cum se poate observa în poză:- Victor Silaghi(primul din stânga, în picioare) avea gradul de Comandant Legionar(plin), următorul, Nicolae Constantinescu(şi nu Cioran!) avea gradul de Comandant de Corp Legionar, Ion Caranica avea gradul de Comandant Legionar ajutor, Doru Belimace avea probabil gradul de Şef de Cuib (căci nu se vede decât o stea pe gulerul său, din dreapta sa) iar Preotul Ion Dumitrescu Borşa avea gradul de Comandant Legionar(plin).
    Concluzie: Emil Cioran nu este în poză ci Nicolae Constantinescu, avându-l lângă el pe ceilalţi 2 Nicadori. Ar fi fost cam greu pt. Emil Cioran, ca la vârsta de numai 22 de ani, să fi avut gradul de Comandant de Corp Legionar…”

    • wamkihok Says:

      Multumesc mult pentru informatie. Într-adevăr, si mie mi se parea cunoscută imaginea. În fond, adevărul istoric contează. Voi încerca să iau legătura si cu prof. Mutti. Numai bine! Continuăm tot asa!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: